Back

Pixelized Web Studio : Πως τα χρώματα επηρεάζουν το website μου?

Η επιλογή των σωστών χρωμάτων για έναν ιστότοπο ή ένα λογότυπο μπορεί να είναι μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία, εκτός αν έχετε τη σωστή γνώση των χρωμάτων. Τα χρώματα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία ορισμένων επιχειρήσεων και μπορούν να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδά τους. Σε αυτό το άρθρο, θα μάθουμε πώς να επιλέγουμε συνδυασμούς χρωμάτων που δεν είναι μόνο ευχάριστα στο μάτι, αλλά θα δώσουν επίσης στους χρήστες ένα ψυχολογικό συναίσθημα που μπορούν να βιώσουν όταν καταναλώνουν το προϊόν σας.

Διαφορετικές αποχρώσεις των χρωμάτων

Με απλά λόγια, το χρώμα είναι μια πηγή φωτός και φαίνεται είτε άμεσα είτε ανακλαστικά. Το χρώμα είναι το πιο σημαντικό στοιχείο του σχεδιασμού και δεν θα ήταν αναληθές να δηλώσουμε ότι είναι πράγματι πολύ δύσκολο να καταλάβουμε. Παίζει τεράστιο ρόλο στην καθημερινή μας ζωή, από την επιλογή της στολής σας έως την επιλογή του χρώματος της μάρκας της εταιρείας σας. Τα χρώματα που φορούμε μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεσή μας, για παράδειγμα, τα χρώματα του φθινοπώρου όπως το πορτοκαλί και το κίτρινο φέρνουν την ευτυχία και το κόκκινο χρώμα είναι πιο κοινό κατά τη διάρκεια των εορταστικών περιόδων. Εταιρείες όπως Facebook, Twitter και Instagram έχουν επιλέξει προσεκτικά τα σχέδια χρωμάτων τους που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικοδόμηση της δημοτικότητάς τους με την πάροδο του χρόνου. Ας πάρουμε το Facebook ως παράδειγμα-το Facebook χρησιμοποιεί το μπλε ως το κυρίαρχο χρώμα του, το οποίο θεωρείται ήρεμο και αξιόπιστο. Χρησιμοποιώντας το blue, η εταιρεία παρέχει μια αίσθηση ειρήνης και ασφάλειας στους χρήστες της. Ο ψυχολογικός αντίκτυπος που έχει το μπλε χρώμα στο ακροατήριό τους είναι ότι τους κάνει να παραμείνουν στην ιστοσελίδα τους και να συνεχίσουν να επιστρέφουν για περισσότερα. Αργότερα θα εμβαθύνουμε για να μάθουμε για περισσότερες ψυχολογικές επιδράσεις διαφορετικών χρωμάτων.
Για να καταλάβουμε περισσότερα για τα χρώματα, ας δούμε πώς δημιουργούνται. Θα εξετάσουμε τον τροχό χρώματος και το μοντέλο χρώματος για να κατανοήσουμε πώς παράγονται ποικιλίες χρωμάτων.

Χρωματικός Τροχός

Τα ασπρόμαυρα σχέδια χρωμάτων είναι η πιο έντονη και όμορφη τάση σχεδιασμού του έτους. Χωρίς χρώμα, πρέπει πραγματικά να σκεφτείτε και να σχεδιάσετε μέσα σε περιορισμούς. Ενώ αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο εκφοβιστικό, μπορεί να απελευθερώσει και να βοηθήσει να ξεκινήσει τη δημιουργικότητα σας. Επιπλέον, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι απολύτως εκπληκτικά.

Πρωτεύοντα Χρώματα

Τα πρωτεύοντα χρώματα είναι η πηγή ενός τροχού χρώματος και δεν μπορούν να δημιουργηθούν με ανάμειξη άλλων χρωμάτων. Αυτά τα χρώματα είναι κόκκινo, μπλε και κίτρινo.

Δευτερεύντα Χρώματα

Τα δευτερεύοντα χρώματα σχηματίζονται με ανάμιξη ίσων μερίδων δύο βασικών χρωμάτων.
Κόκκινο + Κίτρινο = Πορτοκαλί
Κόκκινο + Μπλε = Μωβ
Μπλε + Κίτρινο = Πράσινο

Θεωρία των Χρωμάτων

Η θεωρία των χρωμάτων (Color theory) αναφέρεται, στο μεγαλύτερο μέρος της, στην αλληλεπίδραση των χρωμάτων σε ένα σχέδιο, μέσω της συμπλήρωσης, της αντίθεσης και της φωτεινότητας. Τι σημαίνουν όμως αυτοί οι τρεις τελευταίοι όροι;

  • Συμπλήρωση (complementation): αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα χρώματα όσον αφορά τη σχέση τους με άλλα χρώματα. Τα συμπληρωματικά χρώματα συμπληρώνουν το ένα το άλλο και αναδεικνύονται μέσω της αντίθεσης. Αυτά είναι τα χρώματα που βρίσκονται απέναντι το ένα από το άλλο στο τροχό των χρωμάτων. Για παράδειγμα, το συμπληρωματικό του μωβ είναι το πράσινο.
  • Αντίθεση (contrast): είναι μία ιδιότητα των χρωμάτων που βοηθάει το χρήστη να εστιάσει την προσοχή του σε συγκεκριμένα στοιχεία της σελίδας, διαχωρίζοντας τα από τα υπόλοιπα που βλέπει. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το τροχό των χρωμάτων για να βρείτε το αντίθετο κάθε χρώματος. Για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στη σελίδα σας ένα ανοιχτόχρωμο χρώμα για το φόντο και ένα πολύ σκούρο για το κείμενο.
  • Φωτεινότητα (vibrancy): συνδέεται με τις διαθέσεις και τα συναισθήματα που προκαλεί κάθε χρώμα. Τα φωτεινότερα χρώματα κάνουν το χρήστη να αισθάνεται πιο ενεργητικός, κάτι που είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό όταν προσπαθείτε να διαφημίσετε ένα προϊόν. Οι σκοτεινότερες αποχρώσεις χαλαρώνουν το χρήστη και τον κάνουν να εστιάσει σε άλλα πράγματα. Για παράδειγμα, ο ιστότοπος του CNN διαθέτει ένα έντονο κόκκινο banner, προκειμένου να αυξήσει την εγρήγορση των χρηστών. Πρόκειται δηλαδή για μια χρωματική επιλογή που ταιριάζει με τον τομέα των ειδήσεων.

 

Με ποια συναισθήματα συνδέονται τα ίδια τα χρώματα;

Ως σχεδιαστές ιστοσελίδων, για να πετύχετε τον καλύτερο συνδυασμό χρωμάτων θα πρέπει να γνωρίζετε και τη σημασία των ίδιων των χρωμάτων που θα χρησιμοποιήσετε. Με την πάροδο του χρόνου, ο δυτικός κόσμος έχει συνδέσει τα χρώματα με τις ακόλουθες ιδέες και συναισθήματα.

Κόκκινο:

Δύναμη, ενέργεια, πάθος, αγάπη, ενθουσιασμός, νεανικότητα, θυμός. Είναι το χρώμα που θα προσελκύσει την περισσότερη προσοχή. Γι’ αυτό χρησιμοποιείται συνήθως για προειδοποιήσεις και σημαντικές ειδοποιήσεις. Είναι μία ιδιαίτερα έξυπνη επιλογή αφού δίνει έμφαση στο πρωταρχικό μήνυμα της σελίδας σας. Επειδή όμως μπορεί να προκαλέσει και θυμό, εάν πρόκειται για μια σελίδα με χαλαρή ατμόσφαιρα, χρησιμοποιήστε το με φειδώ ή και καθόλου.

Κίτρινο:

Χαρά, αισιοδοξία, φιλικότητα, ελευθερία, ζεστασιά, ενθουσιασμός. Είναι το χρώμα του ήλιου και το πιο ενεργητικό από όλα τα άλλα, χωρίς να έχει τη σοβαρότητα του κόκκινου. Οι μεσαίες αποχρώσεις του δίνουν μια αίσθηση άνεσης, ενώ οι σκοτεινότερες (συμπεριλαμβανομένου του χρυσού) προσδίδουν σοφία, διαχρονικότητα και περιέργεια.

Πράσινο:

Ηρεμία, ελπίδα, γενναιοδωρία, ασφάλεια, αρμονία, ανάπτυξη, σταθερότητα, υγεία. Το χρώμα αυτό έχει χαλαρωτικά αποτελέσματα και δημιουργεί μια πολύ ισορροπημένη και σταθερή ατμόσφαιρα. Επίσης, συνδέεται συχνά με περιβαλλοντικά θέματα καθώς και με την οικονομική ευημερία.

Μπλε:

εμπιστοσύνη, ασφάλεια, αξιοπιστία, ηρεμία, δύναμη. Είναι το χρώμα του ουρανού, του νερού και της ειρήνης. Ανάλογα με την απόχρωση του προκαλεί διαφορετικά συναισθήματα. Οι μεσαίες και πιο ελαφριές αποχρώσεις του προσδίδουν ασφάλεια και χαλάρωση στο χρήστη. Γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται συχνά στα social media, όπως το Facebook και το Twitter. Οι πιο σκούρες αποχρώσεις του προτιμώνται από τους εταιρικούς ιστότοπους, καθώς προσδίδουν δύναμη και αξιοπιστία στους χρήστες που τις εμπιστεύονται.

Μαύρο:

δύναμη, κύρος, εκλεπτυσμός, σοβαρότητα. Το χρώμα αυτό είναι το ισχυρότερο από τα ουδέτερα χρώματα και υπάρχει σχεδόν σε κάθε ιστοσελίδα. Μπορεί να προσδώσει άλλη σημασία ανάλογα με τα υπόλοιπα χρώματα που θα το συνοδεύουν. Με άλλα λόγια, υπάρχει περίπτωση να κυριαρχήσει σε όλα τα άλλα, αν χρησιμοποιηθεί σε υπερβολικό βαθμό. Για τους περισσότερους ιστότοπους, η χρήση του μαύρου γίνεται για να δημιουργήσει την αίσθηση της κομψότητας και της διαχρονικότητας. Ειδικά, όταν συνδυάζεται με λευκή γραμματοσειρά προσδίδει μια μινιμαλιστική διάθεση στη σελίδα σας.

Λευκό:

απλότητα, αρετή, αθωότητα, καθαρότητα. Στους δυτικούς πολιτισμούς το χρώμα αυτό συνδέεται περισσότερο με την αγνότητα και τη καλοσύνη. Οι μινιμαλιστικές και πιο απλοϊκές ιστοσελίδες χρησιμοποιούν τις περισσότερες φορές το λευκό ως φόντο, αφού είναι το καλύτερο για να δώσει έμφαση στα άλλα χρώματα της σελίδας τους. Θεωρείται, συνεπώς, η πιο ασφαλή επιλογή.

Γκρι:

ουδετερότητα, ισορροπία, επισημότητα, ηρεμία, μελαγχολία. Αν και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσει αισθήματα θλίψης, είναι από τις πιο δημοφιλείς επιλογές. Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του είναι η δυνατότητα μεταβολής των αποχρώσεων του, αφού πρόκειται ουσιαστικά για ένα μείγμα του λευκού και του μαύρου.

Πορτοκαλί:

φιλικότητα, ενέργεια, μοναδικότητα, ενθουσιασμός, αυτοπεποίθηση. Είναι ένα χρώμα που ενεργοποιεί τον χρήστη, αφού δημιουργεί την αίσθηση της κίνησης και της ενέργειας. Με άλλα λόγια, παρακινεί τον επισκέπτη μιας ιστοσελίδας να προβεί σε κάποια δράση, όπως αγορά, πώληση, συνδρομή. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η εταιρία Fanta χρησιμοποιεί στο λογότυπο της αυτό το χρώμα που αποπνέει τη δημιουργικότητα αλλά διατηρεί παράλληλα την εξοικείωση.

Μοβ:

πολυτέλεια, ρομαντισμός, μυστήριο, επιτυχία, σοφία, πλούτος. Γενικότερα, οι πιο ανοιχτές του αποχρώσεις όπως η λεβάντα (σε συνδυασμό με ροζ αποχρώσεις) προσδίδουν ρομαντισμό, ενώ οι πιο σκούρες δείχνουν συνήθως πολυτέλεια και μυστήριο. Στο τομέα του μάρκετινγκ, χρησιμοποιείται συχνά σε ιστοσελίδες που σχετίζονται με θέματα ομορφιάς και προϊόντα αντιγήρανσης. Αντιπροσωπεύει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία σε μία εταιρία.

Πού πρέπει να χρησιμοποιήσω χρώματα;

Ο ρόλος των χρωμάτων στο web design είναι πολύ σημαντικός. Τα χρώματα που χρησιμοποιείτε ενδέχεται να μην είναι εμφανή μερικές φορές, αλλά κάνουν τη διαφορά. Οι βασικοί τομείς στους οποίους πρέπει να είστε προσεκτικοί είναι:

  • Αναδυόμενα παράθυρα (pop-ups)
  • Τίτλοι, επικεφαλίδες
  • Απόχρωση του φόντου (background-color)
  • Banners
  • Κουμπιά που σχετίζονται με την επικοινωνία (contact button)
  • Σημαντικές πληροφορίες
  • Υπερσύνδεσμοι (hyperlinks)

Για την αρχική σας σελίδα, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε λαμπερά και ζωντανά χρώματα. Η πρώτη εντύπωση των χρηστών για τον ιστότοπό σας σχηματίζεται στην αρχική σελίδα.

Επίσης, η επιλογή των χρωμάτων εξαρτάται και από το κοινό στο οποίο απευθύνεστε. Για παράδειγμα, αν απευθύνεστε σε ανδρικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζεται πως οι άνδρες προτιμούν το μπλε, το πράσινο και το μαύρο και δε τους αρέσει συνήθως το μοβ, το πορτοκαλί και το καφέ. Αντίθετα, οι γυναίκες προτιμούν το μοβ, το μπλε και το πράσινο και αντιπαθούν, το γκρι, το καφέ και το πορτοκαλί.

COLORS COLORS COLORS
COLORS COLORS COLORS

Συμπέρασμα

Ως σχεδιαστές ιστοσελίδων, η επιλογή των χρωμάτων στον ιστότοπό σας δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Όμως ο ρόλος των χρωμάτων στο web design έχει καθοριστική σημασία και πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή. Ένας καλός σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι αυτός που πάντα λαμβάνει υπόψη το ακροατήριο του. Επιλέξτε το χρώμα που απευθύνεται στο κοινό-στόχο σας, ώστε να μπορείτε να ξεχωρίσετε από τους ανταγωνιστές σας. Εξάλλου, τα χρώματα μπορούν να δημιουργήσουν μια πολύ συγκεκριμένη διάθεση ή εντύπωση στους επισκέπτες της σελίδας σας.

Εάν το χρώμα ενός ιστότοπου δίνει λάθος εντύπωση, τότε θα μειωθεί και η επισκεψιμότητα της σελίδας σας, καθώς αυτή θα υποδηλώνει απειρία, αντιεπαγγελματισμό ή ακόμα και έλλειψη αξιοπιστίας από τη δική σας πλευρά. Αντίθετα, εάν επιλέξετε τα σωστά χρώματα, η σελίδα σας αμέσως θα αποπνέει στους χρήστες-επισκέπτες της επαγγελματισμό και αξιοπιστία.

Όμως, θυμηθείτε να μην αφήσετε τα χρώματα να ξεπεράσουν το περιεχόμενό σας, διότι αυτό είναι το σημαντικότερο! Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα χρώματα με τον σωστό τρόπο, την κατάλληλη στιγμή, στο σωστό κοινό, για το σωστό σκοπό. Εμπιστευτείτε τη θεωρία των χρωμάτων και τα συναισθήματα που αυτά προκαλούν στους επισκέπτες της σελίδας σας και θα έχετε σημαντικά οφέλη!

Content Hero
Content Hero
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποεί cookies για καλύτερη εμπειρία πλοήγησής σας. Cookie Policy